Wednesday, June 6, 2012

Jauhi makanan enak

Assalamualaikum


Jauhi makanan enak yang mampu menjahanamkan diet anda kerana ia mungkin akan menghampakan anda di kemudian hari. Maka itu elakkan dari menelan makanan ringan walaupun ia mampu meringankan berat badan anda kerana ia juga mampu menambah kandungan gula, garam dan lemak dalam tubuh anda. 

Makanan segera, boleh didapatkan dengan kadar segera, segera jugalah ia meninggalkan bermacam-macam perisa tambahan dalam tubuh badan kita.



Nampak macam kelakar kalau aku cakap tak pernah telan makanan McD, KFC, MarryBrown, A&W, BurgerKing, Burgerdil dan macam² lagi makanan segera tu kan. Tapi apa salahnya kalau kita cuba kurangkan menelan semua tu. Masakan bonda atau isteri tercinta jauh lebih enak dan berkhasiat apa..

30 comments:

-Incek Fik- said... [Reply]

Setuju dengan kempen entry ni, banyak antara kita yang dah ter-makan atau pon saja² pergi makan benda tak berkhasiat ni setiap hari hehehee..


Banyak lagi snek segera yang lebih berkhasiat yang boleh digunakan sebagai alternatif lain untuk dimakan ketika waktu selang makan. Contohnya kurma, kekacang, bijiran, buah-buahan dan lain² lagi.


*bukan susah untuk mengubah diet kita, asalkan ada kemahuan di situ ada jalan. mengelak lebih baik dari mengubati :)

Yousof said... [Reply]

Sangat setuju dengan komen kau untuk entri ni.. ;D

Betul la, itu yang aku nampak jugak. Kalau orang kita nampak kesesuaian kurma tu bila dah dekat musim² puasa je kan..

::FAIZ:: said... [Reply]

saya suka makan kari... tak kesah kari daging atau ayam... kfc, kekadang, mcd tak suka mkn...

paling suka mkn ais krim.. hehe

Yousof said... [Reply]

Aku lebih layan kari daging yang lembut.. hehe

Ais krim + pisang, terbaik! ;D

si robot comel said... [Reply]

tp kita kalau kat kampus,makanan segera ni yg menjadi igauan tiap2 minggu. Seminggu sekali mesti cari punya,hehe.

Syakir Rahman said... [Reply]

hahaha....si robot comel mmg btol... kdg2 nk masak sndri xde masa, atau mungkin malas, so tmpt2 makanan segera ni la jadi tumpuan...huhuhu...

Aqim said... [Reply]

kebetulan, aku baru lepas makan burger.
hahaha

♥ Nana BamBam ♥ said... [Reply]

gluppp, baru pas makan ayam kepci... ::DDD

Bui Junaidi said... [Reply]

EH..BETUL KER TAK PERNAH MAKAN MCD?SEDAP TU..BUI SUKA MAKAN TP X SELALULAH..KDG2 DLM SEBULAN 1X..OK KAN..HIKSSSS

inche hlovate said... [Reply]

betul tu..mak aku masak lagi sedap.. yg paling penting free haha

Fara Sofia said... [Reply]

betol2 :)
tengah cube la nie elakkan makanan enak . tapi ,,,, nafsu kuat sgt ! hmm ! susah nak diet nihh ! grrr -_-
hehe :) umi sye masak sedap sgt ~

eva said... [Reply]

Uwaaaa semua feveret.. Tp kene ingat sendiri jugak, skrg xnampak apa kesan bila mkn semua tu, tp bila dh tua nanti mcm2 penyakit dtg Huhuhu smuanya dr apa yg kta mkn.. Hmmm.. Good info!!..

Uncle Jonni said... [Reply]

aku tak memilih bab mkn... tapi kalau mkn free lagi aku suka... huhuhuuhu

ikan said... [Reply]

Saya belum penah merasa makan makanan segera nie, cuma tuh la kadang-kadang kentang goreng Mekdi tuh macam sedap. Eh?

:)

RazFiRa said... [Reply]

susah la cam ni :(

HeNRieTTa JoSe said... [Reply]

yeap.....rietta skang sedang elak semua jenis fast food....tapi pizza ngn spagethi, rietta masih ambil sekali sekala....

Azham Vosovic said... [Reply]

*terbayang Cheezy Wedges tatkala meninggalkan komen di sini...kenapalah dia tak berkhasiat? huhuhuhu....sedihnya....

*cinta kami terhalang dek kerana Piramid Makanan ;)

sabella mohamad said... [Reply]

mak aii burger king *gulp*

bai .

nazirah said... [Reply]

setuju 200% heee ;)

budakampung said... [Reply]

gua selalu mkn mcD/kfc n megi..xleh nk tinggal ah yg tu~dah sebati..ekekeke

Hanie Dew said... [Reply]

Sekali sekala nak hilgkan kempunan bole. Kalau xpenah rasa lg bagus.xde la tertelan air liur kalau teringat ayam goreng spicy mcd. Gulp!!

Skrg tgh diet utk kesihatan jangka panjang.

Zakaria's daughter said... [Reply]

yeay !!
bru makan mekdiii. bace entry neh lambatt laa, kalau x misiti tak makannn. lalalaa ;p

Faidhatul Arfah said... [Reply]

kesimpulanya marilah kita semua memakan makanan berkhasiat hehhe :))

yana lyana said... [Reply]

semua pun betul...sekarang ni makanan lah punca penyakit..yg penting bykkan minum air kosong..

anamizu kaito said... [Reply]

betoi tu sop.dah la makanan tu byk bg effect tah pape.. ade certain mahai lak tu.. aku dlm byk2 fastfood, kepsi je la aku mkn pon.. mcd ke pizza ke hape ke mmg aku xleh telan.. nape xtau.. tambah plak air yg jns ade gas, mmg aku x minum..

masakan mak gak the best !
sbb tu gak aku balik mkn
kat umah je tiap kali
break kje pkul 1-2 pm..
kehkehkeh =P





*psl entry lagu yg jiwang kemarin tu, aku tak tuju kat sesape.. aku
malu nak ngaku sbnrnye.. aku takde
sesape specel..haha




luv,
cik ana

anamizu kaito said... [Reply]

dtg lagi ni sop.. nk jwb soklan :

*Ecece.. Habis tu siapakah gerangan jejaka tersebut?


-errrr... entah..
Yousof barangkali =P

*gambar tu cun, mahu share boleh apa nggak?

-silekan :)





*mahu mintak acc fesbuk ko sop.
kalo ada.


luv,
cik ana

♥ p a a n i ♥ said... [Reply]

ala aku xde isteri lagi nak masakkan. macam mana? kuang3

hani said... [Reply]

masakan bonda dan isteri. waaahh..tacing i. hehe..

nitnot said... [Reply]

nak cakap, lawa gambar tu. haha

sejak dah habis sekolah, memang jarang sangat makan jajan.

tapi,

kepsi ke mekdi memang selalu bila keluar bandar.

kalau masak sendiri pun kena kurangkan minyak dan masakan berlemak lemak ni. ehem.

siti kektus said... [Reply]

masakan yang dimmasak kat rumah lah yg paling sedap dan selamat. :D


kurang2 kan lah makan fast food tuu. :D

Post a Comment

Tinggalkan komen² wangimu di bawah ini ↓ ;)

Mahu lebih comel dan kacak? Boleh klik atas ↑ tu dan bawah ini ↓ ;)
Related Posts with Thumbnails