Wednesday, October 12, 2011

Musim hujan




Sebijik bukan macam suara hamba.




Hari ini hari minggu. Ayah membawa kami ke pulau.

Di pulau ada ikan, pelangi, dan ada banyak tumbuh-

tumbuhan. Kakak dan adik pun bermandi di situ.

Kemudian kami mendengar petir. Hujan pun mula

turun. Kemudian kami cepat-cepat masuk dalam kereta.

Selepas itu jalan pula sesak. Jalan itu sesak dalam

keadaan hujan. Jalan itu sesak sampai pukul

8.00 malam. Hujan turun dengan lebatnya. Ayah saya

membawa kereta laju-laju untuk sampai ke rumah.

Apabila sampai di rumah hujan pun reda.



Moral cerita

Kita perlu rahmati hujan walau dia sejuk tetapi dia
rahmat Allah Subhanahu Wataala.



Yang benar,

Atiqah



Kebetulan sekarang ni musim hujan maka aku pun dengan pantas mahu kongsikan karangan Atiqah buat pakcik dan makcik kat luar sana tu. Kesian dekat jiran kita yang tenggelam dengan air banjir tu kan.


Pada yang perasan, dia dah gantikan "judul saya" kepada "moral cerita". Bagus kan budak² ni jenis mudah dengar nasihat dan teguran. Tak macam orang _ e _ a _ a. ;D


Dan aku rasa maksud dia pada ayat "Kita perlu rahmati" adalah "kita perlu menghargai". Sekian.






Lagi karpen (karangan pendek) Atiqah :



57 comments:

faryzh said... [Reply]

hahaha.comel lak baca karpen tu.ingatkan hasil kerja tangan ko.

YOUsoF said... [Reply]

Hahah.. ;D


Budak2 ni rajin kongsi cerita..

anamizu said... [Reply]

hehe kiut je bunyi ayat die..

"Tak macam orang _ e _ a _ a"
APEKAH JAWAPANNYE??? :P




luv,
cik ana

Miz Novexx said... [Reply]

best dengar cerita budak2... hahah, lebih2 lagi dengan mimik muka diorang

YOUsoF said... [Reply]

• anamizu > Hehe secomel orangnya.

Tak pasti la jawapannya. ;D

• Miz Novexx > Budak kecil ibarat terapi penghilang stress.. ;)

PANDACOMEI! said... [Reply]

Terimgat pulak karangan peperiksaan budak yang pernah keluar dekat internet dulu.

adwafarahin said... [Reply]

hujan rahmat..terima kasih ya Allah :)

✿....rossa alina....✿ said... [Reply]

alololo..simple je citenye..


dah sampai rumah hujan pun reda..


saya pun masuk rumah,tido..kroih kroih..

YOUsoF said... [Reply]

• PANDACOMEI! > Hehe ni antara karangan baru la..

• adwafarahin > ;)

• ✿....rossa alina....✿> Budak kecil, simple dengan dimple.. ;D

ayiehulk said... [Reply]

alah sweetnye abg tulis karangan adek dlm blog~ >.<

YOUsoF said... [Reply]

Anak saudara sebenarnya.. ;)

Myra Arshad (: said... [Reply]

hujan tu kan rahmat :D

CIK TOM said... [Reply]

tak macam siapa tue??hehe..
eh atiqah tue sape?comel je karangan dia..hujan tue rahmat dari Allah..

::FAIZ FARISH:: said... [Reply]

aku suke hujan sbb sejuk. pastu kete aku tercuci dr taik burung... hehehe

Nursyahira izzati Ngadimon said... [Reply]

heheee . bijakk iqa neyy . mudah mudahan dea jd org yg berjayaa ;)

SAYA SUKA musim HUJAN .
*buat tahik mata dlm rumah*

sergeant keroro said... [Reply]

musim hujan untuk tido, hehe :P

YOUsoF said... [Reply]

• Myra Arshad (: > ;)

• CIK TOM > Takpelah, masing² dah tahu. ;D

Anak sedara yang banyak cakap.

• ::FAIZ FARISH:: > Heheh. Jimat air.

• Nursyahira > Aminnn.. ;)

Saya juga! ;D

• sergeant keroro > Juga untuk muhasabah diri.. ;)

ABU said... [Reply]

sapa yg buat entry ni sebenrnya..

khairul akmal bin azman said... [Reply]

berbakat atikah ni...!

Amna.Qadeeja said... [Reply]

eh ingatkan penulisan sape tadi rupanya si cilik atiqah hehe hebat ! ;)

YOUsoF said... [Reply]

• ABU > Karangan anak buah aku yang buat. Aku tolong pindahkan ke skrin maya ni je.. ;D

• khairul akmal bin azman > Hehe budak kecik ni rajin kongsi cerita..

• Amna.Qadeeja > ;D

Rtp Farra Arisha said... [Reply]

pintarnya dia menulis essay pendek. salam to her yah! :)

apik pehe said... [Reply]

hehehe..dah pandai dia buat karangan camtu..

Fara E's said... [Reply]

budak2 pun dah pandai (:

ariph™ said... [Reply]

yusof, aku ingatkan ni karangan ko. hahaha :D

aQimie Ceplos said... [Reply]

simple. tp comel la weh :)
nak sign weh!! HAHAHAHAH

wenkhadi said... [Reply]

konfem dapat A nih

missSenget said... [Reply]

sikit2 lama jadi bukit..

aku ingat ko yg tulis..

baru nk puji ko comel..kekeke..

Cik TeN10 said... [Reply]

comel je.. msa mula2 baca tu.. mcm pelik.. ehh.. kenapa comel sgt karangan ni.. rupa-rupanya krgn atiqah.. bagus la kl kecik-kecik dh tahu menghargai.. semoga dia menjadi insan yg berguna kelak.. :)

Syahirah Suhaili said... [Reply]

comel je baca karangan dia..hehe..adiela suke intro dia..ada ikan,pelangi dan byk tumbuh-tumbuhan..waaa..terimajin2 dah..kehkeh..len kali adiela nak ikot piknik lah :D

ieda said... [Reply]

kalau ujan tidur sedap dik ! :)

BENA said... [Reply]

eh aku dah baca entry kau . tapi kenapa komen aku tak tinggal kan ye ? HAHAHAHA ;)


aku suka dengan anak buah kau . boleh jadikan anak buah angkat ? lalalala ;)

ayiehulk said... [Reply]

oh! anak sedara.. okeh~ >.<
alahai baek nye pak cik die~ XD

Ezad Skytech said... [Reply]

aq paling suka bila hujan ni..:)

miss sha said... [Reply]

saya suka hujan ! :) bessttt..

aleen aiden said... [Reply]

selain drpd pulau langkawai,aku rase aku xpnah pegi pulau lain.

terase nak bagpacking pulak.

nabilah_2908 said... [Reply]

comel je..siapa kah Atiqah ni..?

najihah sahami said... [Reply]

haha..memang dirahmati betul la..xpe2.nanti besar boleh ganti a samad said nih. hehe

alien said... [Reply]

aku dan hujan...
ada satu cerita, indah
hahaha..

Anif Abdullah| AA said... [Reply]

haha.. cerdik budak tecik ni.. ^^

anamizu said... [Reply]

YOU... takmo SANGAP² :P




luv,
cik ana

lynda salim said... [Reply]

laaa .. budak kecik ke yang buat .....



*ingatkan usoff dah jadi cerpen writer ;p

Izzaty Ishak said... [Reply]

Waaah bila lah zaty bole amik karangan sepupu jadikan entry ni. Hahaha.

Btw, lagu Hujan Malam Ini tuh memang favourite lah! Thanks jugak bagitau Zaty dulu :D

ade2mama said... [Reply]

jom mandi hujannnnnnnnnnnnnnnnnn

alif ibnu daud said... [Reply]

hahaha... hujan o0o0 hujan....

CGG said... [Reply]

hujan..
sinonim ngan memory zaman kanak2 dan remaja dulu...:)

Cik Kasih said... [Reply]

siape die?adik?

Izzaty Ishak said... [Reply]

Err komen Zaty semalam takde eh kat sini ?? :O

Usop, mintak satu karangan Atiqah. Zaty nak buat entry blog. Hahaha.

Btw, lagu Romancesa tuh dah macam favourite in playlist. Thanks jugak bagitau Zaty dulu ;)

dhiera said... [Reply]

bijak lah atiqah ni~

miratun madihah said... [Reply]

saya suka hujan sebab boleh mandi hujan

Sarah Mohd Saleh said... [Reply]

aku ske ujan sbb asyukk kalau tdo.

aiEz said... [Reply]

hujan satu rahmat,macam negara yg tak ada hujan ni mmg dorang nantikan sangat hujan ni...yg kita pulak negara sentiasa bsah dgn hujan,selalu mengeluh basah la itu semua...bersyukur,tiap kejadian ada hikmah sebaliknya...

alif haris said... [Reply]

hujan = tido .. best :D hahaha
pekabau sop ? lama tak jumpa .. hihiks

Nurnajwa KZ said... [Reply]

Oh bagus btol Atiqah ni :D Nsib la kte budak2 lagi, haha perasan.

♥ p a a n i ♥ said... [Reply]

suke hujan!!

cik wanie Lovela (CWL) said... [Reply]

comel

cik wanie Lovela (CWL) said... [Reply]

nak senyum lagi kad sini

Post a Comment

Tinggalkan komen² wangimu di bawah ini ↓ ;)

Mahu lebih comel dan kacak? Boleh klik atas ↑ tu dan bawah ini ↓ ;)
Related Posts with Thumbnails