Monday, October 10, 2011

Bismillah | بسم الله



Abu Hurairah sudah meriwayatkan bahawa syaitan bagi orang mukmin telah bertemu dengan syaitan bagi bagi orang kafir. Didapati bahawa syaitan bagi orang kafir itu dalam keadaan gemuk sedangkan syaitan bagi orang mukmin itu kurus kering dan dalam keadaaan duka cita.




Lalu syaitan orang kafir bertanya kepada syaitan orang mukmin: "Kenapa kamu kurus kering dan duka cita?"

Syaitan orang mukmin menjawab: "Aku mendampingi seorang lelaki untuk menggodanya. Apabila lelaki itu hendak makan, dia menyebut nama Allah. jadi aku terus lapar. Apabila minum dia menyebut nama Allah, jadi aku kehausan.


Apabila dia memakai minyak rambut, dia terus menyebut nama Allah. Dengan itu rambutku terus kusut kering. "


Syaitan orang kafir pula berkata: "Tetapi aku mendampingi seorang yang sedikit pun tidak melakukan daripada apa yang yang engkau sebutkan tadi. Oleh itu aku berkongsi dengannya pada makanan, minuman dan pakaiannya."





43 comments:

Umie Artoqiemie said... [Reply]

dimulakan dengan bismillah..

YOUsoF said... [Reply]

Benar. ;)

aleen aiden said... [Reply]

semoga aku xlupa memulakan apa juga dgn bismillah.

DanieL AdiE said... [Reply]

Peringatan yang bagus untuk kita semua...

HaiDa HiDa said... [Reply]

insyaAllah, moga menjadi amalan kita semua..

Miz Novexx said... [Reply]

jadi sama samalah kita baca bismillah dalam setiap perkara ye ;)

apik pehe said... [Reply]

sangat2 betol tu....

CGG said... [Reply]

nice entry..

adwafarahin said... [Reply]

so nak mula buat apa2 pun kene ingat allah :)

Fara E's said... [Reply]

penting (:

::FAIZ FARISH:: said... [Reply]

sbb tu la kena baca bismilah. kan?

BENA said... [Reply]

sebab tu semua benda nak buat baca bismilah . * tapi bende jahat pon nak bace bismilah . pelik dah tuh *hehehe


jom nyanyi cam biase . di mulakan dengan bismilah . di sudahi dengan alhamdulillah . bla bla . ko lak sambung. hehehe ;)

Bella Bell said... [Reply]

mulakan setiap perbuatan kita dengan bismillah.. :)

ishiko said... [Reply]

bismillah..

sy dtg nk komen, hee

ishiko said... [Reply]

bismillah..

sy dtg nk komen, hee

Rtp Farra Arisha said... [Reply]

everything started with bismillah :))
very good entry...

aqmalazmi said... [Reply]

dah berubah ke bang?
HAHAHAHAHAHA!

aku dah lame tak masuk sini -..-"

Etong said... [Reply]

subhanAllah..mudah2an kita amalkan segala perbuatan dgn menyebut nama Allah..

Azham Vosovic said... [Reply]

hahahaha....

Parking for BUSUK ONLY hehehe

Cik Anita said... [Reply]

tahu dah khasiat dengan menyebut nama Allah. tapi kadang kita sendiri TERlupa.

itulah hakikatnya~~

Peah Glemer said... [Reply]

sempoi entry ni. mulakan dengan Bismillah :)

Op Anaz said... [Reply]

busuk only?

Syazwan Che Deraman said... [Reply]

sentiasa bismillah dalam melakukan sesuatu perkara kan?.

selalunya 2-3 hari bro, baru siap.

amna said... [Reply]

basmallah permulaan aktiviti :')
*selalu je lupa nk baca bismillah tau :(

khairul akmal bin azman said... [Reply]

ape2 pun kite buat.


mintak doa kat allah!

Siti Noradila Mashud (WGB110006) said... [Reply]

baek cekgu pasni bace bismillah..hehe..

ABU said... [Reply]

kelebihan orng yang sentiasa mengingati Allah swt..
tq yousof.. nice entry..

cik nurussalwa said... [Reply]

nice :)

WZ said... [Reply]

=) thanks for the reminder.

hawiz said... [Reply]

peringatan tu..tq

caliph shuriken said... [Reply]

bismillah ^^

ILA HonEyBuNNy said... [Reply]

alamak.....dah komen lom neh...

tenet buat hal tadi..ehhe

anamizu said... [Reply]

sama-sama beringat..
terime kaseh YOU ;)



luv,
cik ana

CIK TOM said... [Reply]

peringatan bersama..mulakanlah dengan bismillah dan akhirnya dengan alhamdulillah..

Nursyahira izzati Ngadimon said... [Reply]

ingat Allah dlm apa juaa keadaan susah and senang ^_^

YOUsoF said... [Reply]

;)

syakey said... [Reply]

itu lah. kalau makan pakai minum dan segala kerja, niat haruslah kerana Allah. jangan nk komplen aje makan tak sedap itu ini. sebaliknya,sentiasa berterima kasih pada Allah dapat semua nikmat tu. ye dakkk? ;)

YOUsoF said... [Reply]

Tepat sekali katamu itu syakey.. ;)

najihah sahami said... [Reply]

dimulakan dengan bismillah diakhiri dengan alhamdulillah. hehehe...


cerita tu mish penah dengar masa mish sekolah PASTI dulu....teringat lak zaman sekolah. aishh.,.

ade2mama said... [Reply]

bgus cite ny:)

ny x..borak2 ngap terus..bismillah xde..
bkn aku k..eheheh
kwan aku

Izzaty Ishak said... [Reply]

Setiap amalan yang baik lebih elok jika dimulakan dengan bismillah.

alif haris said... [Reply]

bismillah :)

cik wanie Lovela (CWL) said... [Reply]

love this entry

Post a Comment

Tinggalkan komen² wangimu di bawah ini ↓ ;)

Mahu lebih comel dan kacak? Boleh klik atas ↑ tu dan bawah ini ↓ ;)
Related Posts with Thumbnails