Tuesday, August 9, 2011

Menjadi yang terbaik!

Assalamu'alaikum sahabat ;)

Selamat hari selasa, teruslah beribadah puasa.

Teman² sepermainan Miko.

Tinggal tiga keluarga kucing.

Mereka mempunyai anak kucing
yang bernama Miko. Miko sangat
bijak dan pandai berbudi. Peperiksaan
Miko sudah dekat. Kata ibu dan bapa Miko.

Miko segera mengulangkaji untuk berjaya
dalam peperiksaan itu. Miko berkata esok
sudah periksa. Ya Allah bagilah hambamu ini

kebijakan untuk menjalani peperiksaan. Pada
keesokan hari Miko berjaya mendapat nombor
satu. Kamu sudah menjadi anak yang terbaik.

Kata ibu bapanya.


Judul saya

Kita harus belajar
bersungguh-sungguh
macam Miko.


Ingat!



Ini adalah karangan bocah cilik berumur lapan tahun yang bernama Atiqah. Sepatutnya "judul saya" dekat bawah tu ditulis "pengajaran saya" hehehe. Dia ajak aku main lukis² tapi oleh kerana lukisan aku terlampau 'halus' seninya aku bagi je lah tajuk untuk dia olah. Dia memang suka bina² ayat macam ni. Nampak kan mesej yang bocah cilik ni cuba sampaikan, usaha yang gigih ditambah dorongan ibu bapa serta doa kepada Tuhan inshaAllah akan membuahkan kejayaan.


Miko suka makan ikan tapi bukan ikan haruan sebab ikan haruan makan anak.

Pada pendapat aku, dia gunakan watak kucing tu mungkin kerana perilaku manusia sekarang ni yang sesetengahnya berkelakuan lebih kejam daripada binatang, kucing contohnya yang tahu menghargai dan menyayangi anak sendiri. Wassalam~

33 comments:

pamie said... [Reply]

boleh terbitkan crite kanak2 ni bro..haha..dah ade penulis tu..

Izzaty Ishak said... [Reply]

Pergh tersirat dan tersurat ni. Budak kecik pon tahu fikir. Yang dewasa lagi lah kan :)

syrupmasin said... [Reply]

miko suke makan udang ta??

rara pinkmafia said... [Reply]

hai miko.

YOUsoF said... [Reply]

pamie > Hehehe.. buku cerita untuk adik dia boleh la kot.. ;D

Izzaty Ishak > Dewasa lagi lah bijak dan pandai bezakan mana buruk mana baik kan....

syrupmasin > Boleh la, tapi feveret dia tetap ikan goreng. ;D

rara pinkmafia > Miko ; Hey Rara...

Umie Artoqiemie said... [Reply]

Suke bace karangan tu.. Miko anak soleh =‘’)

muhamad hanif said... [Reply]

kucing makan anak ke haruan makan anak ?


Err, bila entri itik ?

YOUsoF said... [Reply]

Umie Artoqiemie > hehe

Jom kita ikut cara Miko.. ;D

muhamad hanif > Haruan makan anaknya sehingga melahirkan anak.. Banyak dah kes macam tu kan.. sengal betul la haruan macam tu.


Belum dapat lagi la Nip, tunggu okeh! ;D

cik sakdi said... [Reply]

alolo pandai miko. haruan makan anak ye. terus xnak makan ikan. haha

ABU said... [Reply]

bagusnya si miko ni hahaha
manusia menjadi binatang semakin ramai..huhu

cucu umie said... [Reply]

bgus..pandai dia mengrng sambil selitkan sedikit pngjrn disetiap cerita..

YOUsoF said... [Reply]

cik sakdi > Miko dah macam lebih pandai daripada manusia.. kan. ;D

ABU > Haha..


betul tu ABU, 'terbaik'lah!..

YOUsoF said... [Reply]

cucu umie > Hehe.. kadang² kita yang dah besar ni patut dengar nasihat budak² yang kadang² tu lebih bagus... kan..

::FAIZ FARISH:: said... [Reply]

itu gmbr ikan koi, aku suka... hehehe

Rain said... [Reply]

atiqah, atiqah poce tak?..


dah besar nnt nk jadi mcm saper..?


*err akukah yang pelat?

YOUsoF said... [Reply]

::FAIZ FARISH:: > Aku pun.. ;D

Rain > Alhamdulillah dia puasa tak dah tak pelat.. ;P

syrupmasin said... [Reply]

ikan bawal ke ikan yu doe??

Amna.Qadeeja said... [Reply]

hai miko.

pandai si bocah cilik olah karngan tu kan? si comel pn tahu ape yg nk disampaikan ;)

manusia skrg da xdpt nk beza yg mane kejam atau sebaliknya.

YOUsoF said... [Reply]

syrupmasin > Mana² pun ok wahai Pak Tua, asalkan ianya digoreng.. ;D

Amna.Qadeeja > Bukan Miko : Hai².. ;)

Tula kan, orang dewasa yang 'kurang matang' tu dah boleh segan dengan bocah cilik..


Tu yang menyedihkan tu..

Anif Abdullah| AA said... [Reply]

oh miko..baiknye budak nih..hahak

rumah aku ada pati ikan haruan*tetibe

Azham Vosovic said... [Reply]

bagusnya budak tu hehehhe

stuck said... [Reply]

mana aq nak jumpe MIKO nih??
bak dtg kt aq...hahaha~

iMBobo said... [Reply]

betul manusia makin zalim tp apa kaitan dgn cite miko?hehe

apik pehe said... [Reply]

hehe..miko!!pi stadi nuh

alif haris said... [Reply]

o0o wa la bocah iki :D hehee
judul sy ? ngahaha ^^

alyaclumsy said... [Reply]

meaningless :D

YOUsoF said... [Reply]

Anif Abdullah| AA > Ikut pakciknya... Aku rasalah.. ;DD

haha takpa ada kaitan jugak apa..

Azham Vosovic > Sebagus pak ciknya ketika kecil... mungkin.. ;D

stuck > Jap aku tanya Atiqah dulu... ;D

iMBobo > Kaitan yang berkait... hehhe

apik pehe > Miko : Ok lidi... ;D

alif haris > Hehehe.. bocah²..

alyaclumsy > ;D

>

[sutera kasih] said... [Reply]

dah macam komik kanak2 dh ni hehe
tp punya makna :P

BENA said... [Reply]

bijak lah bocah cilik ko tuh . heee ;)


hai miko, hai atiqah ;)





pendek ! tapi banyak maksud tuuuuu ;) heee ;)

YOUsoF said... [Reply]

[sutera kasih] > Komik pun boleh kongsi makna yang besar kan.. ;)

BENA > Hehe. semoga dia jadi anak yang solehah..

Hai Cik Bena.. (aku wakilkan dia) ;D

Photophobia eyraa ! said... [Reply]

ade DOMO !

ouhh ! MIKO , name yg cuteee ~
hihii . so sweet iqa

Far8 budak baik said... [Reply]

kau nk bagi pelekat kat aku ker??
hahahahahaha..
weh weh..mmg tak pandai
update hape..
hek3

zuera said... [Reply]

n yang plg penting...kucing e2..cumil..hehehhee.....

Post a Comment

Tinggalkan komen² wangimu di bawah ini ↓ ;)

Mahu lebih comel dan kacak? Boleh klik atas ↑ tu dan bawah ini ↓ ;)
Related Posts with Thumbnails