Thursday, March 31, 2011

3 in 1 punya cerita


Assalamua'laikum geng blogger, korang sihat² je? ;)



Jom layan cerita ni kejap...



Kelihatan tiga orang sahabat berpakaian baju melayu tanpa kain sampin.


Biru : Baju melayu aku dah makin kecik la sambil kedua-dua tangan diseluk ke dalam saku.


Oren : Eh ada istilah baju makin kecik ek? Badan ko tu ha makin panjang. *sambil tersengih


Hijau : Pun tersengih sekali.


Ni sekadar introdaksyen je~







---------------------------------------------------------------





ADIK ANGKAT



Watak utama kisah benar ni dah layak digelar wanita. Berasal dari selatan, belajar kat utara. Bab belajar jauh tu memang dah bagus la kan, macam yang Pak Mat cakap tu, jauh berjalan luas pemandangan, jauh belajar banyak jugaklah dugaannya kan.



Bila dah jauh dari family ni mestila agak sunyi kan. So beliau mula cari adik angkat, lelaki pulak tu. Konon nak pererat silaturrahim la. Mula² hubungan OK dan CUN!. siap pernah bawak si adik angkat balik kampung sekali jumpa mak bapak.



Dah nama pun satu tempat belajar. Selalu berjumpa bejumpa la mereka ni. Even korang berstatus angkat-angkatan, tapi kalau dah nama lelaki dan pompuan bedua² an. Maka ada siapa kat tengah² tu?....................... pandai ;)



Nak jadikan cerita, diorang dah termakan racun 'orang tengah' tu. sangkut. yang gelabah? beliau lah kan. Study pun terganggu. Kalau tak silap kena tendang kolej kot. Balik kampung dengan kepala yang bercelaru, takut bapak kasi hadiah penampo pulak kat rumah nanti. Bla² Bla² Bla² Bla² Bla²....



Si bapak cari mamat tu sampai ke kampung, bincang² dengan mak bapak mamat tu. Diorang pun dinikahkan. Pasangan muda, dua² pulak tu tak abes study, kahwin ekpress pantas mnegejut. Tak lama pastu si mamat ambik keputusan 'bijak'. Cabut dari rumah, tanggungjawab dan jugak masalah yang dia cipta sendiri. Terus tak nampak bayang.



Dah tak tahan digantung tak bertali, tak lama kemudian pompuan tu ambik keputusan mintak cerai ditemani ibu yang tak pernah berkurang kasih sayangya pada anak.... Itu lah ending 'cantik' yang pompuan tu dapat hasil daripada proses angkat-angkatan tersebut, yang bagi aku lebih banyak simbol "-" daripada "+".







---------------------------------------------------------------







KAHWIN LAGI




Pak cik A memang rajin ziarah kubur arwah isterinya. Kalau ada lebih masa, sehari dua kali dia ziarah, siram kubur tu banyak².


Hingglah satu hari Pak cik B tergerak hati nak tanya Pak cik A.


Pak cik B : A, udah²lah tu. Yang dah pergi tu biarlah pergi. Yang penting kau hadiahkan Al-fatihah selalu..



Pak cik A : Hmm ye.. Aku tahu. Tapi..



Pak cik B : Tapi apa lagi kau ni, bawak² la berehat kat rumah tu.



Pak cik A : Tapi arwah isteri aku ada pesan sebelum dia pergi...









"Abang jangan harap nak kahwin lain selagi tak tumbuh rumput atas kubur tu nanti"




Kes yang lebih kurang:-



Ayat sama bunyi tapi lain maksud.

JANDA

Soalan : Lame dah Kak Limah duduk sorang. Tak teringin ke nak kahwin lagi?

Jawapan : ANAK KAT RUMAH 8 ORANG, SIAPA NAK JAGA...


DUDA

Soalan : Ai Pak cik, tanah kubur arwah merah lagi. Dah nak kawin baru?

Jawapan : ANAK KAT RUMAH 8 ORANG, SIAPA NAK JAGA...







---------------------------------------------------------------







JUTAWAN AKHIRAT



Ambik tasbih yang jiran hadiahkan masa balik haji dulu tu. Ringankan mulut tuk berzikir, bertakbir, bertahmid 1000X setiap hari. Aku sendiri pun memang tak mampu lagi. Tapi Tam Spider cakap naik bukit kasi pelan² kayuh, InshaAllah boleh kot.



THANX BANGAT korang yang menjenguk umah papan kaler biru ni. Ade chance aku buat kunjung balas kat umah batu ber'aircond' korang ok! ;)



★ Ceramah ni aku dengar dari seorang ustaz muda masa sambutan MAULIDUR RASUL kat tempat aku tempoh hari. Ustaz ni menantu peneroka tempat aku ni jugak. So beliau punya lawak dalam dapat masuk la ngan kitorang. Cuaca pun terbaik. 11.30 pagi camtu barulah mentari memunculkan diri. Orang lain masih steady, tapi peluh aku mula tunjukkan diri hehhe.

13 comments:

syaEYRA said... [Reply]

nice entry ^^

d_tieah said... [Reply]

Lawaklah kisah kawen lagi tu.. Ngee :) Mesti pak cik tu tak sabo nak tanam rumput kat kubo bini dia.. Kahkahkah..

Entry Terbaru : Perkara Yang Tak Perlu Ada Dalam AF9

Rainbow said... [Reply]

intro --> hari2 mkn mst la makin besar pnjang.. ye dak?

adik angkat --> nak ulas yg kasih syg ibu xpenah nak berubah utk seorang anak, malah makin btmbh2...
penah sorang makcik ni cakap dia nak tgk anak2 senang dulu baru pikir sal diri sendiri

kahwin lagi --> hidup perlukan teman, sunyi merantai hati

jutawan akhirat --> renungan hati, diri ...

::FAIZ FARISH:: said... [Reply]

suka komen rainbow

Anisa Hang Tuah said... [Reply]

hiks..lepas rumput tumbuh,dah bole kawen lagii

YOUsoF said... [Reply]

syaEYRA > THANX!.. ;)


d_tieah > Hehehe.. pasal tula dia jadi lebih 'rajin'.. ;D


Rainbow > Yep... ;D

Sangat betul lah. cume anak yang ber'titile' tanggang moden je yang tak perasan sume tu..


same² la kite..


::FAIZ FARISH:: > Heheh..


Anisa Hang Tuah >;D

kalau pak cik tu kasi baja lagi cepat la dia... heheh

Oasis said... [Reply]

Kes kawen ni rupanya banyak juga cerita disebaliknya kan...

Raji berkata said... [Reply]

hak2 beli cpt rumput palsu gi letak kt kubur arwah isteri tu sng skit bole kwen xD

yg bab angkat2 tu mmg lah kan
lelaki perempuan walaupun berangkat2 tapi mmg still xboleh kalau nk buang nafsu antara lelaki dgn perempuan ^^
maklumlah ikatan tak sah

Along Tapa said... [Reply]

huhu...ko dah makin dewasa ek..dah pandai citer pasal kawen2 ni...

btw blog ko kena review kat KS..lupa aku nak bagitau ko..


Gorengbaek - Kenapa orang pompuan rajin dapat eksiden

Hangit Habis dah - April Fool...kondem tapi buat gak...

Kerat Senget - Beberapa perkara tentang blog yang kita taktau...

Qistina said... [Reply]

nice!

story yg pendek dan padat....

Cik TTK said... [Reply]

dah lama tak pergi maulidurrasul dekat kampungggg...sob3

YOUsoF said... [Reply]

Oasis > Yela bro.. doakan cerita kawin suatu hari nanti yang manis² bro.. ;D


Raji berkata > Hahaha.. pak cik still boleh bersabar Ji.. ;D


Tula pasal kalau kua ber 3 or 4 lagi bagus kan..

YOUsoF said... [Reply]

Along Tapa > Hahaha.. Manusia mesti mengalami anjakan paradigma.. ;D



THANX Long!!


Qistina > Mekaseh Dik Qis... ;)


Cik TTK > So rajen²kanlah diri bawak diri tu ke kampug ok... ;)

Post a Comment

Tinggalkan komen² wangimu di bawah ini ↓ ;)

Mahu lebih comel dan kacak? Boleh klik atas ↑ tu dan bawah ini ↓ ;)
Related Posts with Thumbnails