Saturday, August 20, 2011

10 pintu setan di tubuh kita

Assalamua'laikum sahabat ;)





Dalam sebuah kitab yang ditulis seorang ulama Syeikh Fathi Yakan menulis kitabnya yang terkenal iaitu Mazayakni intima'I lil Islam. "Ku renung dan ku fikir, dari pintu manakah syaitan itu memasuki hati manusia, tiba-tiba aku mendapati syaitan masuk dari sepuluh pintu iaitu:


1) Tamak dan jahat sangka,lantas aku menghadapinya dengan sifat menaruh kepercayaan dan berpada dengan yang ada sesudah berusaha dan berikhtiar.



2) Cintakan hidup dan panjang angan², lalu aku menghadapinya dengan rasa takut dengan kedatangan mati yang tiba-tiba.




3) Cintakan kerehatan dan nikmat, lalu aku menghadapinya dengan meyakini bahawa nikmat itu akan hilang dan meyakini balasan buruk.




4)Kagum pada diri sendiri (ujub), lalu aku menghadapi dengan mensyukuri nikmat pemberian Allah dan takutkan balasan seksaan.



5) Pandang rendah terhadap orang lain dan tidak menghormati mereka, lalu aku menghadapinya dengan cara mengetahui hak dan kehormatan mereka.



Lagi lima tu korang fikir sendiri la ye. Tiba² sikap tak rajin menyelubungi diri aku tanpa sempat aku mengelak hehe. Wassalam.



31 comments:

Umie Artoqiemie said... [Reply]

Kslm w.b.t...

nak lagi 5 ...

fathiah said... [Reply]

ala... rajin kan lah.... pleaaazz

Miscellaneous Smiles said... [Reply]

ak perlu berubah

muhamad hanif said... [Reply]

Err,


waalaikumusaalam. Aku nak suruh kau suap jugak lagi 5 tu..


sekarang !

pamie said... [Reply]

sambung lagi 5 tu..haha..

Amna.Qadeeja said... [Reply]

hehe tunggu lagi 5 ;)

ishiko said... [Reply]

kadang kadang kita tak sedar kan..

sila bagi lagi 5 tu ye.. jgn nk mls mnyelubungi diri sgt.. :P

alif haris said... [Reply]

alamak lg 5 kene fikir sndiri ke sop ?
haha ..

CouLeur de Chiqu3 said... [Reply]

cehhh...malas betul..haa yg yg malas tu la pintu ke enam...hahahha..(kan dah kene tuduh..hahhaa)

cepat sambung !!

Anif Abdullah| AA said... [Reply]

apakah yang 5 itu..hehe
hmm,kena berhati-hati pd pintu nih

Azham Vosovic said... [Reply]

alamak, sy ada kebanyakan sifat2 tu....kena cepat2 berpatah balik ni...

EkaBukanMakcikKau said... [Reply]

lagi satu setan masuk bila kau malas nak smbung entri dengan harapan ade org sambungkan betul tak woi ? haha

Far8 budak baik said... [Reply]

tq yusof ingt kann..
aku bab berangan ni..
mmg hobi je haha..
rajin2 kan diri k..
pasti ade plan B nye..
hahahahaha

Fee Hafeezah ketuk keyboard said... [Reply]

weyh! Ya ALLAH, bape lepas 'beliau' baru je bg ceramah sebijik cmnih doe..meh aku sambung..yg aku ingatlah..hehe..aku mudah lupa nih..

6) khianat
7) hasad dengki
8) tak suka terima ilmu dan nasihat
9) marah
10) sombong dan angkuh berpunca drpd keegoan manusia yang selalunya mudah hanyut ketika dilimpahi kemewahan.

kalau salah, mmg ingatan aku tak kuat..sbb aku suka matematik! HAHA..proses mengingat mmg lemah..insyaALLAh sama2 memeranginya :D

Faraa Eiman's said... [Reply]

buat lagi lima weyhhh ! haha

WZulhilmi said... [Reply]

Mana lagi 5??!! kah kah kah Sengal.

ABU said... [Reply]

suka fee, dia dah tama 5 lagi hehehehe.btw, nice entry..

syrupmasin said... [Reply]

alaa..asal ta smbung..naseb fee dah smbung kan..eh hai ustaz :)

alif haris said... [Reply]

usop .. ni jawapan utk soalan kau kat blog aku..

BE tu waktu advertiser pilih blog kita utk iklan die,dan duit akan masuk berdasarkan visitor blog dan klik iklan..


ME pulak lepas duit kt BE tu terkumpul, dia akan campurkan dengan jumlah duit yg ada skrg dalam account nuff kita tu .. so pastu baru boleh cash out ..:)

Ezay Hadry said... [Reply]

5 lagi mne? adeh next entry ke??
thanx sbb share..

-Incek Fik- said... [Reply]

Orang tamak selalu rugi..

Tapi saya suka tamakkan ilmu, oleh itu.. cepat sambung balik 5 pintu syaiton tu. *sambil cekak pinggang

cik nur said... [Reply]

nur manusia yang perlu perbaiki diri lagi :)

dhiera said... [Reply]

good info~ pernah baca sebelum ni.
tapi lepas tu lupa. erkkk

apik pehe said... [Reply]

haaaa..tamak tu memang sentiasa ada

najihah sahami said... [Reply]

alahai..ade sikap tak rajin pulak..tu pintu yang kedua la tu..hahaha...

cik sakdi said... [Reply]

ehe,, aku kadang2 tamak. jahat kan? hehe

Lalalililulu said... [Reply]

mood insaf bace entry nih....tenks 4 sharing..klu sambung lg 5 tuh lg besh...hehe

Fathiah Hamim said... [Reply]

betul la. huhu
kekadang kita tak sedar pun sebenarnya

EZAN IDMA said... [Reply]

minta dijauhkan

Izzaty Ishak said... [Reply]

Nak lagi lima, nak lagi lima! :D

ade2mama said... [Reply]

waalaikumsalam!
..
pastu ska bahan2 org
ska bgge dri..
ska syok sndri..

ONGBAK kepale..pecah tempurung uhuh

Post a Comment

Tinggalkan komen² wangimu di bawah ini ↓ ;)

Mahu lebih comel dan kacak? Boleh klik atas ↑ tu dan bawah ini ↓ ;)
Related Posts with Thumbnails