Tuesday, August 23, 2011

10 pintu setan di tubuh kita (sambungan)

Assalamua'laikum sahabat ;)


*H untuk Hai awak (itu pun kalau awak perasan)...

Terima kasih korang yang dah berjaya menyuntik kerajinan dalam diri aku. Aku cuba juga sambung entri ni (salin dari paper je pun) di kala sibuk menerjah diri, tapi aku hadapinya dengan sabar.. ;) Nanti aku dah siapkan semua tempahan kuih raya aku cuba jenguk blog korang semula ok..


6) Hasad dengki, lalu aku menghadapinya dengan sifat qanaah (iaitu berpuas hati dengan usaha dan berikhtiar) dan reda terhadap pemberian Allah kepada makhluknya.


7) Riak dan sukakan pujian manusia, lalu aku menghadapinya dengan sifat ikhlas.


8) Kedekut dan bakhil, lalu aku menghadapinya dengan meyakini apa yang di tangan makhluk itu akan binasa sedangkan apa yang ada di sisi Allah akan kekal.



9) Takbur atau sombong, lalu aku menghadapinya dengan sifat tawaduk.



10) Khianat, lalu aku menghadapinya dengan yakin terhadapat balasan Allah dan tidak mengharapkan sesuatu yang ada pada manusia.



Kuih kat atas tu maksud aku pelekat raya ye, jangan salah faham di situ. Kalau tolong habiskan kuih raya aku boleh la. Tapi maaf ye korang, tak sempat nak siapkan sebelum raya la sebab nak pos pun posmen cuti raya juga.. Jangan risau, pelekat² tu semua tak lari, aku sambung lepas naik raya ye.



*Yang baik semua datangnya dari Allah dan yang buruk semuanya dari aku, hamba yang hina.

31 comments:

muhamad hanif said... [Reply]

bagus kau smbungkan entri ni yaa,


so aku dah mula paham =)

Umie Artoqiemie said... [Reply]

hai kembali.. *aku je ke yg prasan..

::FAIZ FARISH:: said... [Reply]

mintak dijauhkan

YOUsoF said... [Reply]

muhamad hanif > Baguslah, boleh ko expalin kat adik kau pulak.. ;)

Umie Artoqiemie > ;D

Anisa Hang Tuah said... [Reply]

takut,

:|

najihah sahami said... [Reply]

hohoho...akhirnya usop rajin jugak memberi kesedaran buat kami2 yang jahil nih...

Lalalililulu said... [Reply]

hai...kacak pakcik kecik2..eh tu pakcik ke...hehe

waa akhirnyer sambung juge...tahniah!!..n tenks 4 sharing...:)

syrupmasin said... [Reply]

bagus pak ostad ade buat smbungan entry tuh..terime kaseh :)

Izzaty Ishak said... [Reply]

Waaah bagus ada sambungan! Terima kasih kerana berkongsi ;)

Btw Usop, thanks hantar poskad raya. Oh, itu memang yang pertama. Hahaha
;)

CouLeur de Chiqu3 said... [Reply]

H - HAHAHAHA..hai you !

sambung jugak..ilmu xleh terantung taw..

Fara E's said... [Reply]

yes , ada jugak sambungan (:

dill said... [Reply]

hai awak! thanks atas peringatan tu. ^^

dill.

Azham Vosovic said... [Reply]

patutlah perangai saya sendiri macam syaitan...

pamie said... [Reply]

cisss, ak dok cari kat mana H tu..ingat kat baju,rupanya kat belakang ko..hahaha..

-Incek Fik- said... [Reply]

Kikis la sifat kedekut dari pelbagai aspek. Bukan saja setakat kedekut harta, tapi buanglah sikap kedekut berkongsi ilmu. Sesungguhnya ilmu itu tidak akan lokek kalau kita berkongsi manfaatnya.
InsyaAllah!

*nice post saudaraku ^^

Fee Hafeezah ketuk keyboard said... [Reply]

boleh la pasni ko apply jdi penceramah, pakar motivasi pn okay jugak..hehe :D

ade2mama said... [Reply]

law spe yg phd tu..elok pulau ..dushhh..ongbak kple dye..phd kuat sgt..xde kwn la huhuu

alif haris said... [Reply]

hehe dah buat sambungan baru la perfect entri ni :)

Amna.Qadeeja said... [Reply]

thanx tuk sambungan ni usop :)

hehe xpe ambikla mase asalkan smpai jgk pelekat 2 :D

ishiko said... [Reply]

hai la juga^^
nice en3

Ain Atika Zailani said... [Reply]

wahh thanks for sharing ye..heheh=) moga kite sama2 dapat perbetulkan kekurangan diri lepas ni..aminn..=)

EzayHadry said... [Reply]

adeh..camne nak hilang kedekut tu? hihi XD

sha a.s said... [Reply]

dik, selamat hari raya...maaf zahir batin...kak sha da lama x singgah sini...kak sha bzy :)

bunga said... [Reply]

bagus..ada gak sambungan..Alhamdulillah..satu entri yang membina..:)

apik pehe said... [Reply]

yeahhh..sambungannyer..

dhiera said... [Reply]

sambung jugak~ muhasabah diri masing2 ye..saya jugak!

Fathiah Hamim said... [Reply]

mekaseh sambungkan =) tiba masa untuk renung dan amal heee

WZulhilmi said... [Reply]

gmbr no satu tu ko ke? Btw ingatkan x de sambungan dh. lol

BENA said... [Reply]

hambooiii dulu aku busy menjahit

skg ko pulak yang busy ngn pelekat kot. heee ;)

khairul akmal azman said... [Reply]

dlu gua suke hasad dengki..now gua nak buang jauh2..
manusia x lari wat kesilapan

Sarah Mohd Saleh said... [Reply]

mmg sfat azali mnusia cenggituuu

Post a Comment

Tinggalkan komen² wangimu di bawah ini ↓ ;)

Mahu lebih comel dan kacak? Boleh klik atas ↑ tu dan bawah ini ↓ ;)
Related Posts with Thumbnails