Tuesday, October 9, 2012

Raja tidur

Tidur atau dalam Bahasa Jawa disebut 'turu' dan sekiranya tidur sampai berdengkur ia dipanggil 'ngorok'. Mungkin sebab tu ada lagu "jangan tunggu lama-lama, nanti lama-lama kita akan berdengkur". hihi


Seperti yang semua tahu, mamalia yang paling lama tidur ialah Beruang Koala (22jam), diikuti rapat oleh kelawar (19jam) dan dicabar hebat oleh tenggiling (18jam).



Tapi mungkin tak ramai tahu yang beruang Koala mempunyai kebolehan yang mungkin tak ada pada makhluk lain. Membuang air besar ketika sedang tidur, ya ketika sedang tidur.


Manakala mamalia yang tidur paling sekejap pula ialah zirafah (2jam)rusa (3jam) dan Gajah Asia (3 jam lebih sikit).  Ok itu sahaja yang Encik Kohu (konon tahu) nak cerita. Babai wassalam. ;)

18 comments:

QA's ~ mamapapa said... [Reply]

kehkehkeh!!dia tido atas pokok plak la trus poop jekn..cuba klau atas katil mcm kita..jenuhla,huwaaaa!!!

syafiqakarim said... [Reply]

ada ke algu mcm tu?haha
aku juga tidur 3-4 jam sehari je sop.
heh


hai en.kohu

DRC said... [Reply]

housemate DRC boleh tido 3 hari, bangun nak makan jek... hahaha

Anum said... [Reply]

:)

ct kektus said... [Reply]

Lepas ni gelaran burung hantu utk org yg tak tidur malam kene tukar jd zirafah la pulak. Gune burung hantu tak relevan. Hoho

shidaR said... [Reply]

hahaaaa..mmg sempoi la tp baby pon bulehh mcm tu ekekekee :P

alien said... [Reply]

eh, beruang berhibernasi sepanjang musim sejuk tu xkire eh?
har2

Syazana Zainn said... [Reply]

schaze pnh tgk manusia tdor 24jam..HAHA

lagi hebat dr menatam tu ;p

HeNRieTTa JoSe said... [Reply]

Rietta xpernah taw plak...thanks for the share yea...

miss kinah said... [Reply]

hahhaha..secomel2 koala, bruk jugak prngai-nye.hahaha... nasib baik tidoq ats pokok.jatuh pletupp ke bwh..hahaha.

-.- #siap bunyi pletupp lagi aku bg.hahahha

pazil said... [Reply]

serius ke ni sop?
kiranya gua berjaya pecahkan rekod beruang koala lah.

bila migrain gua boleh tidur 24jam++ tanpa sedar.. :)

nabilah_2908 said... [Reply]

punya la pemalas....tgh tido pun boleh berak... ;P

si robot comel said... [Reply]

baru tahu koala tidur lama :O

eva said... [Reply]

wahhh giler lama koala comel tu tido.. kalau mcm tu rugilah sapa2 pegi tgk dia.. kena pada waktu dia sudah bgn.. klakar jer tgk dia tido pun boleh buang air besar.. sedap jer dia tido kan .. hehe

kesian pulak tgk zirafah tido 2 jam jer..

Aim Mizie said... [Reply]

Comel.

Jom tidur.

syakey said... [Reply]

okeyy baru tahu @_@

lamanyaaa tdo. dia tak pening kepala ka? hahaha

caliph shuriken said... [Reply]

klakar laa, smpat tu dia poop :p

Ash Give said... [Reply]

aku tidur 5 jam je sehari lebih dua jam banding rusa haha

Post a Comment

Tinggalkan komen² wangimu di bawah ini ↓ ;)

Mahu lebih comel dan kacak? Boleh klik atas ↑ tu dan bawah ini ↓ ;)
Related Posts with Thumbnails