Thursday, February 14, 2013

Kenapa badak air rajin menguap?



Menguap


• Badak air - menguap bukan kerana mengantuk tetapi sebagai tanda amaran kepada haiwan lain di sekelilingnya.

Perkatan 'badak' juga sering digunakan oleh orang melayu. Biasanya ia diguna ketika memanggil seseorang. Walau dipanggil beberapa kali manusia tu tetap tidak mendengar dan selepas tu wujudlah ayat seperti "pekak badak betullah manusia ni" atau "amboi, badak pun tak pekak macam dia."

Selain tu perkataan 'badak' juga telah berjaya menembusi dunia pemakanan melayu. Maka itu wujud 'kuih badak berendam' dan 'cucur badak' serta 'makanan badak.'

Wikipedia - Badak air (Hippopotamus amphibiusmerupakan haiwan mamalia maun besar Afrika, satu dari dua spesies tambahan dalam pengelasan saintifik Hippopotamidae (yang lain merupakan Badak air kerdil).


12 comments:

syafiqakarim said... [Reply]

aku baru tahu sebab nya sop

err dan tiba2 rindu pula iklan blue hippo
dedulu.

kiba said... [Reply]

cucur badak lapar lapar gini sedap jugak.. keke

najihah sahami said... [Reply]

Haha....pekak badak mmg sinonim. Lagi satu gmuk mcm badak...

Sarip Kumbang said... [Reply]

Ada jugak manusia menguap mcm badak.....hehe

aqmalazmi said... [Reply]

coq badak!

eVa said... [Reply]

badak menguap comel jer kan.. tp boleh tgk gigi dia, patutlah haiwan takut.. mengganas... hehe.. kesian lah kalo panggil org badak pulak.. haha..

HeNRieTTa JoSe said... [Reply]

teruja nak taw nape....dah pown terjawap...err...makanan badak tu aper....

eszyamin said... [Reply]

atas die fakta..bawah die dh melawak dh si usop ni..kah3

inche hlovate said... [Reply]

kenapa badak ? :P

cimöt said... [Reply]

cucuq badak! dap ye!

Yousof said... [Reply]

Kerana badak adalah binatang yang kacak ;D

ct kektus said... [Reply]

badak sumbu tak menguap skali ke ? hehee

Post a Comment

Tinggalkan komen² wangimu di bawah ini ↓ ;)

Mahu lebih comel dan kacak? Boleh klik atas ↑ tu dan bawah ini ↓ ;)
Related Posts with Thumbnails