Friday, June 1, 2012

Syaitan mendidik manusia



Assalamualaikum


Allah berfirman bermaksud :
"Dan orang yang menahan amarahnya dan memaafkan orang lain, Allah menyintai orang yang berbuat kebajikan." (Surah Ali Imran, ayat 132).

Namun, diakui bukan mudah untuk menjadi seorang pemaaf. Sikap negatif yang menjadi lawannya iaitu pemarah sentiasa menidakkan wujudnya sifat pemaaf dalam diri seseorang. Pertembungan dua unsur ini mewujudkan satu mekanisme yang saling ingin menguasai diri seseorang.


Iman dan takwa menjadi pengemudi melahirkan sifat pemaaf, manakala syaitan pula mengambil tempat mendidik sifat pemarah. Hakikatnya, syaitan sentiasa menggunakan kelemahan manusia untuk digoda dari pelbagai penjuru agar timbul sifat haiwaniah dalam diri manusia.

Memang tepat sifat pemaaf itu bukanlah satu perbuatan mudah dilakukan. Firman Allah bermaksud :
"Tetapi, sesiapa yang sabar dan suka memaafkan, sesungguhnya termasuk pekerjaan yang berat ditanggung." (Surah asy-Syura, ayat 43).




39 comments:

Anum said... [Reply]

good info

Yousof said... [Reply]

;)

tirahzairi said... [Reply]

ok...sy maaf kan awk...lain kli jgn buat lg k..hihi

nabByla said... [Reply]

salam jumaat...
nice entry!

feel free to bw back! ;)

♥ Nana BamBam ♥ said... [Reply]

Assalamualaikum, salam jumaat yg penuh berkat :)

info yg bagus.. :)

QA's ~ mamapapa said... [Reply]

trima kasih atsprkongsian..sama2 kita insyaAllah :)

CiK FizA said... [Reply]

Salam jumaat :)

Tengs 4 sharing. Nice ^^
Sama2 lah memaafkan :)

ciksengeh :D said... [Reply]

betul tu .. memang sukar nak pupuk sifat pemaaf dlm diri .. tapi kita selalu pike mcm ni ' sedangkan nabi Muhammad sangat pemaaf orangnya , Allah juga mengampunkan dosa hambaNya yang bertaubat , kenapa kita tak boleh nak jadi pemaaf jugak ?' kan ?

wenkhadi said... [Reply]

Memaafkan tu adalah baik daripada berdendam :)

eva said... [Reply]

insyaAllah nak latih diri

Cik tikah said... [Reply]

tq mwngingatkan :)

ch000tz axoera ヅ said... [Reply]

insyallah :)

ctk said... [Reply]

mmg sukar sgt2 nk maafkan org tp alhamdulillah,wt mse ni msih sudi memaafkan org..hehe

Muhammad Saiazuan Norhalik said... [Reply]

insyaAllah.. kalau tak bersabar dikhuatiri jadi HULK nanti :)

syafiqakarim said... [Reply]

td aku br je sound sekumpulan pak
guard apabila mereka asek memper-nganjeng-kan aku dan rakan rakan pasal isu sensitif.


sb kali pertama aku tahan.tak dilyn
kali kedua aku pandang.tak dilyn.
kali ketiga aku bersuara br diam.


hmm

thanks sop. :)

Hanie Dew said... [Reply]

Aku, alhamdulillah masi senang memaafkan org. Kalau aku membebel pun tak sampaike hati. Kadang aku lupa kesalahan org tu esok harinya..hihi.klau ada pun yg aku tak bole lupa,hhmmm....k la akan berusaha maafkan jgk..

Hanie Dew said... [Reply]

Ps: kisah aku ngaji dulu kan.asyok nak cepat habis dulu sbb nak tgk doremon. Hahahha
Err..rebab tu ape sof.

inche hlovate said... [Reply]

sabar itu separuh darpd iman

delarocha said... [Reply]

terima kasih kerana mengingatkan

budakampung said... [Reply]

kadang2 nk minta maaf pon susah~hehehe

si robot comel said... [Reply]

pernah terbaca org yg bersifat pemaaf selalu dlm keadaan tenang,hatinya bersih dll.

insyaAllah,sama-sama kita melatih diri kita.

semutsengal said... [Reply]

hai usop,

sehat da kau ? Err. Lama gua tak jalan jalan beb.


Alang-alang na tanya ni, waterkaler apa yang dakwat dia tahan sikit kalau hari hari basuh ? Pelaka ?

SaddLone said... [Reply]

usop! thanks lah sharing ni..alang2 aku tengah susah nak memaafkan orang ni sorang.. Duhh'

onie said... [Reply]

orang pemaaf lebih baik dari orang yang dimaafkan....

Nur Aischa said... [Reply]

muhasabah diri.. :) terima kasih sudi share info ni utk kita semua yousof ^_^

Noraim said... [Reply]

kalau saling bermaafan hidup ni tenang insyaAllah :)

Noraim said... [Reply]

kalau saling bermaafan hidup ni tenang insyaAllah :)

anamizu kaito said... [Reply]

slh 1 sebab guwa suka sggah sini.

INI.ILMU.



trime kaseh sop sharing this. :)






luv,
cik ana

Cik TeN10 said... [Reply]

Mak cakap sebelum tido maafkan semua org :))

syahirooAhmad said... [Reply]

gua pun sedang mengamalkannya... bia la org nak wat ape, yg penting kita hepi, yg penting kita x memulakan dan memusuhi..

LidiaSuraya said... [Reply]

Yup.. Sesama la kita perbaiki dr yer... :)

Cikgu Ma said... [Reply]

'ala kullihal..kembali kepada Tuhan...

**gamabr ni penah jadi header sy suatu masa dahulu..hehe

Adylia Qarissa said... [Reply]

boleh memaafkan tetapi melupakan amat susah...

Ckin Kembaq said... [Reply]

lidah memang mudah nak mengucapkan maaf, tapi tak semestinya luka tu senang nak hilang..apa2 pun, berbaliklah pada anjuran Islam..lihatlah akhlak Nabi... ^_^ dan dekatilah Allah..inshaAllah ammarah tu akan hilang dengan sendirinya.. ^_^

alif haris said... [Reply]

maafkan aku sop kalau ada salah silap hehe :)

nitnot said... [Reply]

Lupa semua persengketaan,
Hulur salam kita saling bermaafan, eh eh lagu raya pulaks -.-

Dan Memaafkan salah silap orang lain terhadap diri kita sebelum tidur, kita tak tahu apa yg akan berlaku hari esok.

Thanks fer sharing (:

Bui Junaidi said... [Reply]

KEMAAFAN DENDAM YANG TERINDAH..^_^

ABU said... [Reply]

Bagus la yousof selalu kongsi entry macam ni..

syakey said... [Reply]

marah tu yang susah nak dielakkan. moga sama sama istiqomah.

Post a Comment

Tinggalkan komen² wangimu di bawah ini ↓ ;)

Mahu lebih comel dan kacak? Boleh klik atas ↑ tu dan bawah ini ↓ ;)
Related Posts with Thumbnails