Friday, April 27, 2012

Berlakon untuk akhirat



http://fmseventeen.tumblr.com

"Kalau kita ada sifat pemarah, sifat tidak sabar, sifat hasad dengki dan lain-lain sifat negatif, tak mengapa bersifat seolah-olah kita tidak marah, seolah-olah kita sabar, seolah-olah kita tak hasad dengki. Sifat-sifat ni mungkin sukar nak dibuang terus. Tapi meledakkannya pun tak boleh. Jadi kita kena bersusah-susah menahan sifat-sifat negatif itu daripada terpancul keluar. Mula-mula macam berlakon juga, tetapi di situ Allah menilai hasil susah payah kita. Kalau kita buat berterusan, lama-kelamaan tanpa kita sedari, akhlak baik itu sudah jadi pakaian diri. Hingga kita pun tak sedar kita sudah berakhlak."

-Beduk Diketuk-

26 comments:

syakey said... [Reply]

like beduk diketuk.

behave,itu semua syaitan suka.

syafiqakarim said... [Reply]

benar.
kdg keterpaksaan melawan sesuatu itu
akan jadi habit yg kekal selamanya.

akan sentiasa perbaiki ke arah lebih baik.

Umie Artoqiemie said... [Reply]

jom kite berlakon reramai =)

ToshioMario said... [Reply]

LIKE this! takut jugak dengan benda2 macamni, mostly mmg xdapat elak, GOOD ENTRY!

Amna Qadeeja said... [Reply]

sifat ini memang sukar utk dibuang tapi apa salahnya sekurang2nya kita mencuba. :)

Rtp Farra Arisha said... [Reply]

TRUE indeed. kita sebagai seorang manusia jangan mudah untuk meletakkan diri dalam kesusahan. what we need to do is make everything simple and do good deeds only.

Asrul "iLham" Sany said... [Reply]

hormat orang lain kalau mahu orang lain hormat kita :D

Lea Isnawi said... [Reply]

mula2 paksa diri dgn berlakon jd baik
then akan ikhlas melakukannya kan

iinshaAllah :)

si robot comel said... [Reply]

mula-mula mmg sukar kalau nak buang sifat-sifat macamtu,tapi sekurang-kurangnya kita mencuba untuk berubah kan :) fighting

[sutera kasih] said... [Reply]

betul2..mula2 berlakon, lama2 jd kebiasaan..demi akhirat

farah hanim said... [Reply]

likeee sejuta entry ini
ada btol nyeee
heee :)

anamizu kaito said... [Reply]

betol la sop..mmg la ssh nk control smua tu.SYAITAN x abes2 hasut...tapi kalo cube dan TAK GIVE UP insyaALLAH boleh kan sop!


syok plak tgk air tu turun..tak penuh2 pon cawan tu..hehe




*lama gile x dtg mlwt sop..
bz skit T____T



luv,
cik ana

Muhammad Saiazuan Norhalik said... [Reply]

selama ni amarah aku tak transform aku jadi hulk lagi la..hahaha

Hashira Yusoff said... [Reply]

Yup..betul tu! Tapi perlu ade sifat yg sabar yg tggi la dlm dri. Shira kdg2 pun klau dh terlampau sabar melepas jgk kmarahan tu. Sbb stiap org ade thap sbarnya. ;)

cimöt said... [Reply]

nais..i like!

Cik tikah said... [Reply]

tq bagi peringtan. tq :)

Camy Alya said... [Reply]

true. berlakon untuk akhirat ^^

cotton candy said... [Reply]

betul 2..untuk membuang terus sifat negatif 2 mmg amik masa..p untuk mengawalnya kita mampu lakukannya dgn mudah jika kita mahukannya..hehe

RazFiRa said... [Reply]

btol2.. jom berubah!

c'axoera ヅ said... [Reply]

tu semuakan sifat² yang setan suka kannnn >_<

Fara Sofia said... [Reply]

ade buku tu jugak ke? :)
best buku tuhh ! alhamdulillah, dpt menyemarakkan api perubahan :) hehe

aiEz said... [Reply]

meskipun sukar untuk dibuang secara terus tapi tak salah jika diserap secara perlahan²..lama kelamaan sifat yg diserapkan secara perlahan tu akan jadi jati dan peribadi diri...:)

ABU said... [Reply]

Berisi entry ni... Btw, beduk tu apa yousof?

Muhd Aizie said... [Reply]

Aku harap dapat anugerah masuk syurga.

Hanie Dew said... [Reply]

aku tgh berusaha utk kawan sifat tak sabar dan pemarah. hehehehe.

sha my heart said... [Reply]

ya, berlakon utk perkara yg baik, tak apa =) lama2 jadi habit.

Post a Comment

Tinggalkan komen² wangimu di bawah ini ↓ ;)

Mahu lebih comel dan kacak? Boleh klik atas ↑ tu dan bawah ini ↓ ;)
Related Posts with Thumbnails