Friday, July 8, 2011

Mak Jah

Assalamua'laikum sahabat ;)



Selamat hari jumaat. selipar korang kat masjid tadi selamat? ;D

Kebetulan Najihah Sahami ada buat entry pasal jiran tak lama dulu. Tiba² aku pun teringin nak kongsi sikit cerita pasal jiran. Jiran aku (kawan abang aku) baru je selamat kembali ke Rahmatullah, Selasa 5 Julai hari tu. Arwah terbabit dalam kemalangan masa dia bawak lori kat highway. Al-fatihah, semoga rohnya tenang di sana insyaAllah. Dia memang jenis peramah. Kalau rewang dekat kenduri kahwin, dia antara orang kuat yang paling rajin.

Rumah dia selang 7 rumah dengan rumah aku. Dia memang selalu lepak rumah aku. Dah agak selamba la dengan family aku. Mak Jah kat atas tu jiran kiri selang tujuh rumah aku, depan rumah arwah.

Ada satu kes ni dengan selamba dia dah overwrite data game NFSMW atas file aku. Secara automatiknya aku terpaksa merangkak semula dari bawah. Mula² geram jugak la. Tapi aku diamkan je. Lama² sejuk sudah perasaan itu bha. Yang buat aku macam sedikit ralat sebab arwah dah lama tak lepak rumah aku sejak dia dah start kerja bawak lori. Tiba² dapat berita je dia dah dijemput Ilahi. Ntah bila giliran kita pulak. Tipulah kalau aku cakap jalan aku takda bengkang bengkok, tapi yang penting kita sentiasa cuba untuk meluruskan jalan tu.. lagi dan lagi. Al-fatihah untuk semua saudara kita di sana..

Ok balik kepada tajuk asal. Jom layan sikit cerita pasal jiran kiri, kanan, depan & belakang aku ni.

Jiran kiri : Ada anak gadis sebaya aku yang boleh tahan comel. ;D Bijak dan pandai, naik 'seggen' pulak aku nak tegur dia sejak menempuh alam remaja ni. Mak bapak dia satu geng Jawa Rangers dengan keluarga aku. Pukul 7 pagi lagi bapak dia dah sembur bunga² kat laman rumah dengan ayaq paep. Tak berani lagi nak mintak tolong dia sembur pokok² mak aku sekali.


Lagi tiga jiran aku sambung nanti. Sebab ni pun dah boleh buat korang nak bangkit dari kerusi.. kan.


45 comments:

syrupmasin said... [Reply]

air perige?? wahh mesti sejuk kan doe??

cucu umie said... [Reply]

apcal plak xberani bro..kehkeh branikan lh diri mane thu dpt anak jiran sblh rumah ker nty..hohoh

p/s: semoga roh shbat yusoff dicucuri rahmat.. incya-Allah

NuSaNa NoSa 91 said... [Reply]

anak jiran sblh rumah keen pon dh lama kebali ke rahmatullah.. innalillah.. T_T

aqmalazmi said... [Reply]

aku punye selipar okey je doe.. AHAHAHA..tp dulu selalu lah hilang

muhamad hanif said... [Reply]

Alfatiha ;)

Amna.Qadeeja said... [Reply]

Inalillah.

haha xabes2 lg ke isu selipar tuh usop?

eceh segan plak dyer hehe tegurla leh eratkan silaturrahim hihi ;D

alif haris said... [Reply]

aicece segan2 pulak bro :D
hahaha

mak bpk die satu geng jawa rangers okay r tu . senang ngam :D

YOUsoF said... [Reply]

syrupmasin > Perige?? Apa semua ni Sin?

cucu umie > Hehhe.. habis dia kata apa pulak paip sendiri ada tak nak guna..

Ameeen.

NuSaNa NoSa 91 > Rajin² hadiahkan al-fatihah..

aqmalazmi > Hahha..Aku dah kena 4 kali.. macam agak serik jugak la..

muhamad hanif > Al-fatihah..

Amna.Qadeeja > Dah habis... cuma tiap kali hari jumaat mesti teringat kes tu. hehhe.

Eceh, tegur masa raya nanti kot, tu pun kalau jumpa masa marhaban.. ;D

alif haris > Kehkeh.. takleh la bro, dari kecik dah terbiasa jadi kawan.. semua ok² je.

Aisyah Aina said... [Reply]

benci jiran aku...dia tu kedekut gila...hahaha

Amna.Qadeeja said... [Reply]

haha teringat ea?xpe berjaga2 hihi

ble dah jmpe 2 jgn lpe mntx duit raya keh3 ;D

YOUsoF said... [Reply]

Aisyah Aina > Benci pun dapat apa.. Jangan lupa hati jiran kita kena jaga sentiasa.

Amna.Qadeeja > Betullah..

kehkeh.. kalau tak segan la.. ;D

Miscellaneous Smiles said... [Reply]

ak tak kenal jiran lagi =.="

WZulhilmi said... [Reply]

aku ada satu jiran je. klu kira kiri kanan je lah. T__T.

tapi dlm islam kata jiran ialah 40 dr kiri, kanan depan dan belakang. kalau tak salah aku lah. correct me if i'm wrong

farhanny said... [Reply]

seggen plak . tego jela :D

apik pehe said... [Reply]

isk2...game jer pon..hehehe...meh apik habiskan..suke racing2 ni..hahaha..

eh eh eh..bak mai nombor anak dia tu..heheh

izfanora said... [Reply]

klakar r kamu nie.. lain kali, bgun pg, g siram pokok tue..layu plak kang..

niena shopping2u said... [Reply]

tgh baca entri ni sambil senyum2.. officer kt depan tegur.. ko ni gila ke... hehe

EkaBukanMakcikKau said... [Reply]

aku tak pergi masjid tadi jadi dengan automatiknya selipar aku pon selamat . aku tahu ahh selipar kau hilang sebelah , sajalah tu nak kasi aku kesiankan kau . sori sikit ehh ? huehuehueh

takziah buat jiran kau merangkap abang kawan kau .

Bella Bell said... [Reply]

jiran aku... tak de lelaki kacak.. menchik! hahahah!!~


p/s: al-fatihah untuk arwah..



^^

Raden said... [Reply]

al fatihah utk arwah


kite yg maseh idop nie kene la beringat kn..

Oasis said... [Reply]

masing2 duk cerita pasal jiran sekarang ni kan. idup berjiran kadang2 sronok kadang2 menyusahkan...

najihah sahami said... [Reply]

haha...jiran yang ade aweks comey jugak yg dia p cerita dulu..haha..mmg miang nih..aih..

syrupmasin said... [Reply]

haha..air perigi lahh..adoii..maap cikgu bm :D

Mawar Berduri said... [Reply]

anak jirang tu ada yang teruna tak? aku nak cop leh?


hai!

Aman Ibrahim said... [Reply]

Selipar Aman selamat sebab pandai sorokkan, x sangup balik ber'kaki ayam

Nazrul Azwan said... [Reply]

dpt jiran yg baik syok la.
p/s : selipar slalu sorok elok2 kat masjid. haha

vampire's lovex said... [Reply]

jangan mintak dia siram pkok bunga mak kau,sekali kau dia siram kang.. hahahaha...

ABU said... [Reply]

alfatihah kpada jiran ko...semoga ia tenang di Sana..

btw, Rewang tu apa?
go go Jawa Rangers..hahaha

YOUsoF said... [Reply]

Miscellaneous Smiles > Jiranlah kita kena kenal hati budi dia. Islam pun memang utamakan jiran. ;D

WZulhilmi > Asalkan kita jaga hati jiran sudah..

Betul lah tu.. ;)

farhanny > Hehhe.. tego jugak bila mak suruh pulang barang kat rumah dia.. ;D

apik pehe > Tula pasal Pik.. Agak bengkek jugak.. tapi fikir balik game bila² boleh main balik kan.. sekarang arwah dah takda, Al-fatihah jela untuk dia kan..

Tak boleh kot, kena tanya boipren dia dulu... ;D

izfanora > Hehhe biasanya bila time rajin n mak suruh betul² je.. Kalau dulu biasa tolong petang belah petang je.. ;D

niena shopping2u > Officer : ko tak gila kan? ;D

EkaBukanMakcikKau > UsopBukanPakcikKau : Hahha siot sungguh ayat ko.. ;D tapi serius aku dah pernah hilang selipar 4kali dekat masjid.

Takziah, al-fatihah.

Bella Bell > Tapi pakcik kacak mesti ada kan? try je.. ;D

Al-fatihah..

Raden > Al-fatihah..

*Ada jugak unsur positif dalam diri ko ek..

Oasis > Tapi lebih kepada menyeronokkan.. kan.

najihah sahami > HAHA.. Kalau cerita jiran yang ada anak bujang dulu kang Mish cakap apa pulak... ;D

syrupmasin > Hahha tapi saya belum sambung lagi cerita pasal air perigi tu.. ;D

Mawar Berduri > Ada tapi aku sarankan ko takyah la try. ramai lagi kat luar sana yang mantap.. hehhe

Aman Ibrahim > Hahha bagus²..

Nazrul Azwan > Boleh tahan la.. tapi kadang² ada yang tak syok jugak bro..

bagus², jangan jadi macam aku 4 kali dah selipar kena kebas..

vampire's lovex > Hahha.. aku ada terfikir macam tu jugak. :DD

cik nur said... [Reply]

hurm nur dengan jiran tak bertegur sape pelik kan tak tahu la maybe ini budaya hidup dekat KL NIE KOT :)

Fyqa said... [Reply]

untglah ada jiran ;)

Bit.Shaa said... [Reply]

aku pun sama, dulu kecik2 bukan main rapat dengan jiran aku (lelaki)..tp dah besar...seggen seggen...ptuih..

alyaclumsy said... [Reply]

al-fatihah buat beliau. haha, bnyknya jiran. depan blakang kiri kanan. atas ada tak? haha

YOUsoF said... [Reply]

cik nur > Sama la Usop masa kat KL dulu. Jiran Chinese pulak tu.. sepatah haram tak pernah tegur kitaorang. Tak syok langsung kejiranan kat san, tapi ada tempat kat sana best jugak..

Fyqa > Untung².. ;)

Bit.Shaa > Hehhe serupa lah kita Bit.. ;D

kawan aku duk cakap yang jiran aku tu sombong, padahal dua² seggen nak tegur je..

alyaclumsy > Al-fatihah.. Ada², sang cicak yang tak pernah jemu menghadiahkan hidangan 'hitamputih' dia tu.. ;D

aleen aiden said... [Reply]

hu3,kebetulan alin pon citer pasal jiran.

semoga arwah dtempatkan dalam golongan org beriman.amin..

YOUsoF said... [Reply]

Hehhe yeke.. kena amek tau ni.

Aminnn..

wan9 said... [Reply]

amin... ^ ^

laskar pelangi said... [Reply]

al-Fatihah ~~


wooo! bab jiran awek cun jugak dia minat...cian jiran xbrape nak cun..heheee

Amna.Qadeeja said... [Reply]

haha kelakar je kan :D

h A n Y S said... [Reply]

jiran kiri: apa lagi, tunjukkan lah budi pekerti mulia kat makpak budak perempuan tu, dan budak pompuan tu sekali, mana tau, masooook.. haha

siti kektus said... [Reply]

moga roh nya di cucuri rahmat~

aha, pernah mandi air perigi, sejuk woo~
boleh menggigil kalau mandi pepagi,

^^,

siti kektus said... [Reply]

moga roh nya di cucuri rahmat~

aha, pernah mandi air perigi, sejuk woo~
boleh menggigil kalau mandi pepagi,

^^,

BENA said... [Reply]

cik YOUsog seggen sebab berkenan dengan si gadis comel tu keeeee ? hehehehehe ;)

YOUsoF said... [Reply]

wan9 > Aminnn..

laskar pelangi > Semua jiran pun kita kena baik ye dak.. ;D

Amna.Qadeeja > Hehhe.. jiran lah penyeri hidup.. chewah.

h A n Y S > jiran : Hehhe takpelah, dia dah ada calon lah.. jiran ni tumpang gembira sekali.. ;D

siti kektus > Aminnn.

Tak pernah lagi, pernah mandi pun masa hujan tu pun sebab paip tak keluar air..

BENA > Berkenan di mata je kot.. hehhe

Azham Vsvc said... [Reply]

Ucop....salam takziah buat jiran Ucop yg sudah kembali ke rahmatullah....sedih plak bila baca cerita yg dia jarang lepak rumah kau tu....hurm....sedih sebab kehilangan orang yang boleh kira rapat juga kan?

Post a Comment

Tinggalkan komen² wangimu di bawah ini ↓ ;)

Mahu lebih comel dan kacak? Boleh klik atas ↑ tu dan bawah ini ↓ ;)
Related Posts with Thumbnails