Friday, August 26, 2011

Alberto >>> Ahmad Musafir

Assalamua'laikum sahabat ;)

Pengulangan gambar kerana gambar ni bagus...... la sangat ;D

*Pesanan : Belajarlah menghabiskan pembacaan sehingga titik akhir. Itu ciri manusia berguna.

Unik kan nama Ahmad Musafir. Itu adalah nama saudara baru kita dari INDO. Dulunya dia menganut agama Kristian (Kalau tak silap) tapi kini dia dah memperoleh ketenangan yang sukar digambarkan setelah menerima Hidayah dari-Nya. Sungguh, tersentuh aku dengar dia bercerita dekat Halaqah Sentuhan Qalbu Selasa lepas.


Setiap kali tonton program tu confirm hati aku tersentuh, Selalu juga sampai mengalir air mata. Aku tak malu mengaku yang aku memang senang menangis, sebab malu aku dengan Allah masih menebal, Alhamdulillah.


Balik pada Ahmad Musafir, dia ni student dekat U INDO sana. Bertahun-tahun mencari ketenangan dalam diri, tapi tak jumpa². Ntah sebab apa dia pindah U, berjumpa dengan gadis yang akhirnya menjadi isteri dia di U baru tu. Dalam perhubungan tu diaorang 'terbabas', nyaris² nak gugurkan kandungan tu.



Tapi Musafir ada teringat yang kawan dia pernah katakan dosa gugurkan bayi tu sangat besar. Dia tak jadi gugurkan, tak lama lepas tu dia betul² bergelut dengan ketentuan Tuhan sampaikan dia berdoa kepada Allah sehingga membawa dia bertemu dengan seorang ustaz dan akhirnya mengucap Kalimah Syahadah. SubhanAllah.. Sejurus itu dia merasakan satu ketenangan yang selama ini dia dan isteri cari.

Tiba² rindu nak pergi laut dengan budak berdua ni.

Kebetulan Tanyalah Ustaz Alif esok paginya pun di TV9 bincang pasal Hidayah. Bukan Hidayah anak Pak Mat Tempe tu tapi ini Hidayah dari Allah. Seronok tonton perogram live tu, santai tapi punya banyak isi yang boleh digunapakai.



Sekali- sekala abang kamera zoom dekat muka seorang gadis yang tersenyum selepas ustaz tu buat lawak. Aku pun tersenyum sebab gadis tu memang comel, yela siapa yang tak suka tengok kecomelan... kan hehehe.


Tapi bukan itu yang nak dihebohkan. Antara soalan dari penonton dekat situ yang aku ingat berbunyi lebih kurang macam ni...



Ustaz, kita selalu dengar ayat macam...

"Eh kau! Bila nak pergi umrah, duit pun dah cukup tu"

"Ala nantilah, belum dapat Hidayah lagi"

Dan soalannya..

"Adakah Hidayah Allah itu perlu ditunggu atau dicari ye Pak Ustaz?" (Setelah aku ringkaskan)

33 comments:

aqmalazmi said... [Reply]

hahahah...boleh pulak perempuan comel tu mengalihkan fokus kau kan?
HAHAH..
*anyway lame aku tak masuk blog nie -.-"

ikan said... [Reply]

kdg2 yang muallaf nie lbeyh beriman dan menyedari kebesaran ALLAH

tp muslim sejati jarang cmtue

insyallah . amin :)

_________________________
I have added cool emoticons to this message.
To see them go to http://x.exps.me?2521fc2991c276d00d89e037ee31c093

Anisa Hang Tuah said... [Reply]

comelnye adik2

:)

muhamad hanif said... [Reply]

ramai manusia tunggu, sedangkan ianya perlu dicari..


kankankan ?

missSenget said... [Reply]

aku susah nk nangis..

gelap nye hati aku..

tapi jiwa aku xkeras..

aku lembik..

YOUsoF said... [Reply]

aqmalazmi > Hahah.. Sikit je pastu aku dapat fokus balik..


Selamat kembali semula.. ;D

ikan > InsyaAllah kita tak macam tu Kan..

Anisa Hang Tuah > Anak buah.. ;)

muhamad hanif > Betulll..

missSenget > Boleh terus cuba, lebih² lagi ketika mengaji. Sebab dari situ boleh bagi kita sedikit kesedaran tentang kuasa Allah..

Fara E's said... [Reply]

yup , dorang buat alasan lebih dr mencari hidayah tu sndirik

Fara E's said... [Reply]

yup , dorang buat alasan lebih dr mencari hidayah tu sndirik

Izzaty Ishak said... [Reply]

Cari hidayah, mohonlah dari-Nya. Bukan duduk menunggu je.

UNA budak BAEQ said... [Reply]

kalao kita dengar kat IKIM pon ada slot tentang saudara baru . pukul brapa tak ingat tapi time petang2. best .

tu la kdg2 saudara baru ni lagi kuat iman dorang dari melayu islam kita ni.

khairul akmal azman said... [Reply]

kite yg bukan mualaf patut malu ngn dowang..
kdg2 kite yg lupe agama dr mereka

alien said... [Reply]

ahmad musafir..
kalau bg nama anak, pasti dia akan jadi seorang pengembara hebat
kan

Fee Hafeezah ketuk keyboard said... [Reply]

fikirkan yg kita punya tggjawab dlm kehidupan..InsyaALLAH, nescaya tak terpesong hala tuju..Hidup mesti bermatlamat, hidup jugak bukan semata utk dunia, hidup kekal abadi akhirat sana kena seiring jugak..

kawen weyh dgn ehem-ehem, barulah ank buah ko boleh buat geng bas sekolah dgn anak-anak ko nnt..

Nice lah entry yg nih..like 2000 kali..kalau boleh 2000 lah kan..hehe :D

syrupmasin said... [Reply]

ohh kau fokus dekat gadis comel :P

[sutera kasih] said... [Reply]

alhamdulillah, kita dpt saudara baru :)


hidayah....bertuah insan yg dpt hidayah..

IMANSHAH said... [Reply]

Buat bonda dan kaum keluarga, sahabat handai dan saudara mara, guru-guru tidak dilupa, rakan sekerja, anak didik tidak dilupa,
serta sahabat alam maya yang setia...

Sebelas bulan kita kejar dunia,
Kita turuti nafsu angkara.
Sebulan penuh kita berpuasa,
Kita bakar segala dosa.
Sebelas bulan kita sebar dengki dan prasangka,
Sebulan penuh kita tebar kasih sayang sesama.
Dua belas bulan kita berinteraksi penuh salah dan khilaf,
Di Hari suci nan fitri ini, Kita cuci hati, Kita buka pintu maaf.
Selamat Hari Raya Idul Fitri, mohon maaf Zahir dan batin...

Imanshah, Ipoh-Tumpat, 26 Ramadhan 1432 H

EkaBukanMakcikKau said... [Reply]

heh sape yg blkg dua org budak tu ? hensenggg wohhhh nak ngorat nak buat jadik gay . jumpa blkg maybank eh mlm ni haha

dill said... [Reply]

hidayah tidak perlu ditunggu.

dill.

cucu umie said... [Reply]

bg ayie..hidayah itu perlu dicari bukn kita menunggu shje tnpe bt apa2..

Amna.Qadeeja said... [Reply]

hmm hidayah perlu dicari bukan tunggu ianya dtg bergolek.

YOUsoF said... [Reply]

Fara E's > Harap² kita tak macam tu.

Izzaty Ishak > Insyaallah sama² kita..

> Lama dah aku tak layan IKIM.. Kena cari balik ni..

khairul akmal azman > Itu yang paling sedih tu Kay. Hidup kaya, maju sangat tapi kalau tak ingat Tuhan, takde maknanya semua tu... kan.

alien > Yup, InsyaAllah..

Fee Hafeezah ketuk keyboard > Macam Ustaz Akhil Hayy cakap..

"Dunia² jugak, akhirat jangan lupa"

Hehehe geng van sekolah sudah.. ;D

Sila², tapi blog wangi ni takde butang LIKE la..

syrupmasin > Err maksud aku perbincangan ustaz tu yang comel, mudah difahami... ;D

[sutera kasih] > Alhamdulillah.. ;)

IMANSHAH > Salam Aidilfitri bro. ;)

EkaBukanMakcikKau > Itu adalah pakcik kepada budak dua orang tu.. ;D

dill > ;)

cucu umi > Tapi ramai yang beranggapan ianya perlu ditunggu....

Amna.Qadeeja > ;)

Aisyah Aina said... [Reply]

pakcik pakcik pakcik....nak duit raya ;)


aku suka orang nama Hidayah...haha

alif haris said... [Reply]

alhamdulillah ahmad musaffir tu ..sempat merasa nikmat hidayah Allah didunia ni ..:)

eh cmne boleh ade nama aku tu hahaa :D

Far8 budak baik said... [Reply]

waaa alhamdulilah dapat jugka dy hidayah kn..
seyes sedihh kot..
huhu

YOUsoF said... [Reply]

Aisyah Aina > Berapa ringgit malaysia adik mahu?..

Aku pun.. ;D

alif haris > Alhamdulillah.. Bertuah sungguh dia kan Lep.


Hahaha sebab aku teringat akan kau yang pernah mengajar anak-anak kecil... ;D

Far8 budak baik > Tumpang gembira ngan dia kan..

adwafarahin said... [Reply]

klu da cukup syarat x pyh tggu hidayah kan :)

slmt hr raya ucop!

Hans said... [Reply]

memang tersentuh weh bila tgk rancangan nih

hahaha..biasalah tu..sapa tak suka dapat tgok gadis comel
:-)

Aisyah Aina said... [Reply]

tak nak banyak pak cik...RM 50 pon dah cukup..kalau tak mampu..RM 100 pon diterima :D

syrupmasin said... [Reply]

ecece..ye aku percaye :D

Fee Hafeezah ketuk keyboard said... [Reply]

hehe..yelah, van sekolah.. :)

najihah sahami said... [Reply]

haha..kecomelan jugak yang ditengonya,. adoi.

selalu je hidayah ni ditunggu2 kan. padahal benda tu kita boleh dapat bila kita ada kehendak.

BENA said... [Reply]

aku harap2 manager aku pon dapat hidayah macam ahmad musafir nih . huhuhuhu ;)

zuera said... [Reply]

cumil2..budak ber due 2..adik ko ke??nak kua p pantaijgn lupe ajak aku..hehehe

Post a Comment

Tinggalkan komen² wangimu di bawah ini ↓ ;)

Mahu lebih comel dan kacak? Boleh klik atas ↑ tu dan bawah ini ↓ ;)
Related Posts with Thumbnails