Monday, September 12, 2011

Mat oh mat



Dalam masyarakat Melayu, perkataan 'Mat' kadang kala diguna kepada individu atau kumpulan orang yang dikenali terbabit dengan sesuatu kegiatan secara tegar atau taksub. Misalnya orang suka merempit dipanggil mat rempit.

Tabik hormat untuk pejuang² kita.
(kocek kanan angpau masuk, kocek kiri angpau keluar)

Begitulah juga panggilan seperti mat botol, mat fit (dadah) dan mat kelentong. Yang terbaru ialah orang yang suka berceramah, keliru fakta kemudian tidak ingat apa yang dicakap. Orang macam ini kita panggil Mat Sabu.


Fobia Mat Sabu kepada polis ada sejarahnya.....


Menganggap komunis adalah wira kemerdekaan dan pejuang sebenar sebagai pengkhianat negara bukan sahaja menggambarkan pemikiran bercelaru tetapi sikap merapu.


Penyerang balai polis Bukit Kepong yang Mat Sabu sebut - Muhammad Indera - dikenal sebagai tali barut komunis oleh oleh tokoh sejarah, Datuk Prof Dr Ramlah Adam. Menghina pemimpin negara termasuk Tunku Abdul Rahman dan 24 anggota polis yang terkorban di Bukit Kepong adalah perbuatan yang tidak berhati perut.


*Artikel ni aku cilok dari surat khabar.

31 comments:

alien said... [Reply]

ada juga mat jenin..
yang terbaru ada, geli mat.. mat.. mat..
hehehe

ayiehulk said... [Reply]

x kire la mat ape pon incik usop nak cte.... sy nak yg dlm poket kiri tu ble? ;D

Fee Hafeezah ketuk keyboard said... [Reply]

Dunia blogger ade Usop si mat Plan B.. Hehe..

Berat semacam je poket kiri tuh..Pakcik, nak angpau jugakk! nak jugakkk! Aku student lagi, so mesti ade advance sikit.. Hehe.. nak angpau! :D

Anisa Hang Tuah said... [Reply]

muak dgn cite mat sabu.
aaahh

bosan

UNA budak BAEQ said... [Reply]

hahaha mat yg membawa kematian pon ada = mati heheh


nak yg dlm poket tu jugak :D

Amna.Qadeeja said... [Reply]

memang tak berhati perut.

menyampah dengan si mat sabu tu.

Azham Vosovic said... [Reply]

dirty politics... I don't want to get involved... huhuhuhuh

adwafarahin said... [Reply]

rsenye die tu ptt buang negara kot..lupa daratan btl!

Fara E's said... [Reply]

eyh , ko comel , haha
#tiba2

mat sabu tuh apa kes ? gila ke ? =='

Abang Jonni said... [Reply]

selamat hari raya...

syaEYRA said... [Reply]

Selamat hari raya, nk angpau satu.

Mat Sabu! Mesti dia gi sekolah kominis dulu sbb tu ckp cam gitu *^%#$

WZulhilmi said... [Reply]

dgn gmbr2 sekali ke cilok dkat akhbar tu? ni ke Mat Sabu?? kah kah kah =P

Izzaty Ishak said... [Reply]

Komunis = pejuang? Auta Mat Sabu.

Merapu + celaru + merepek + gila.

AHAHAHAHAHAHA

Err, nak angpow kocek kiri. Hehe :D

Myra Arshad (: said... [Reply]

mat sabu ?? lol. no komen. bosan :p

Lalalililulu said... [Reply]

mat usop...hehe...byk wit masuk...kuakan la skit wit masuk tuh tuk kami,..hehe

Fyqa said... [Reply]

hmmm

mat mat

::FAIZ FARISH:: said... [Reply]

kau masih dpt angpau? wah aku jelez

apik pehe said... [Reply]

hahaha..terkeluar kat poket tu..tak mo la dengar citer pasal mat sabu..sampai habis pihak2 kuarkan sejarah masing2..haishhh

[sutera kasih] said... [Reply]

boleh ke xnk ambik tau pasal isu tu?huhu

suesue said... [Reply]

mat rock lg sempoi~ hehee

khairul akmal bin azman said... [Reply]

mat sabu ni da buta sejarah..elok disekolah kan balik je.

ABU said... [Reply]

macam2 pasal politik ni.. mat kelentong pun ada gak hahahaha

Lelaki Ini said... [Reply]

aku kenal datok prof ramlah adam!
hahahaha

hafrawiey ozakawa said... [Reply]

nice blog...follow back.:)

L said... [Reply]

hohoho.. ak no komen... dtg terjah bacer sini.. huhu

jom baca sat..=)
http://lolz-l.blogspot.com/2011/09/beribadah-tp-xberakhlak.html

kocix! said... [Reply]

mat sabu..hape2 tah dia.

kemain tabik lg.

dhiera said... [Reply]

bercakap tak pakai otak.. sekolah belajar sejarah kot. masuk sekolah balik!

najihah sahami said... [Reply]

mat usop ape cer??haha

najihah sahami said... [Reply]

mat usop ape cer??haha

najihah sahami said... [Reply]

mat usop ape cer??haha

cik sakdi said... [Reply]

hai mat kacak. nak duit raye kat poket tu.please. hahaaha

Post a Comment

Tinggalkan komen² wangimu di bawah ini ↓ ;)

Mahu lebih comel dan kacak? Boleh klik atas ↑ tu dan bawah ini ↓ ;)
Related Posts with Thumbnails